خانه / اجرا / درباره راه پله های ساختمانی بیشتر بدانیم

درباره راه پله های ساختمانی بیشتر بدانیم

راه پله های ساختمانی

در زمان های بسیار دور که وسایل کاربردی مانند آسانسور و بالابر ساخته نشده بود، راه پله ها نقش بسیار مهمی در رفت و آمدها داشتند حتی در زمان وجود آسانسور هم راه پله یکی از اجزای بسیار مهم ساختمان ها به حساب می آید. راه پله ها همه روزه مورد استفاده قرار گرفته و با داشتن طرح و نقش های زیبایی تاثیر مفیدی در زندگی ما خواهد داشت.

جزئیات ساختار راه پله ها

راه پله ها دارای پله، پاگرد، سطح شیب دار بوده و می توان این سه قسمت را اصلی ترین بخش های راه پله دانست؛ از طرفی بخش های فرعی راه پله ها شامل نرده، خیز پله و همچنین آب چکان می شود.

*اگر بخواهیم اطلاعات بیش تری در رابطه با موارد نام برده شده به شما بدهیم، می توانیم بگوییم بخشی که برای تغییر جهت تعبیه شده است، پاگرد و سطحی هم که پله ها به روی آن ساخته می شود، سطح شیب دار نام دارد*

لازم به ذکر است، پاگرد راه پله ها برای استراحت هم کاربرد داشته و به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. خیزپله به آن شیبی گفته می شود که از پایین به بالا آمده و لازم به ذکر می باشد، در بعضی از راه پله ها سطح شیب دار را به همراه یک شیار می سازند که برای خروج آب تعبیه شده و به آن آب چکان گفته می شود.

از مهم ترین بخش های یک راه پله می توان به نرده آن اشاره داشت. همان طور که می دانید نرده برای جلوگیری از سقوط در نظر گرفته می شود

انواع راه پله داخل ساختمان

به طور کلی پله های مورد استفاده برای ساختمان ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

  1. پله ها از نظر شکل ظاهری
  2. پله ها از لحاظ مصالح مصرفی

همچنین پله های مورد استفاده در ساختمان از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

  • پله های مستقیم
  • پله های مدور ( غیر مستقیم )

پله های مستقیم

از انواع پرکاربرد پله ها است ، طراحی پله های مستقیم بدون پیچش است و طول آن در مقایسه با سایر پله ها بیشتر می باشد. از این رو، زمانی که کمبود فضا دارید، این نوع پله ها بهترین گزینه خواهد بود.

پله های مستقیم، مستطیل شکل و عرض کف آن ها غالبا ۳۰ سانتی متر است. در این نوع پله ها تمام کف پله ها به شکل مستطیل بوده و به عبارت بهتر اندازه کف پله در سراسر طول آن ها برابر و یکسان می باشد.

شکل هندسی آنها به صورت مستطیل شکل است و عرض کف آنها اغلب ۳۰ سانتی متر می باشد .

 

انواع پله های مستقیم

  1. یک طرفه
  2. دو طرفه
  3. سه طرفه
  4. چهار طرفه

۱-پله مستقیم یک طرفه:

این نوع از پله ها دارای طول زیادی بوده و معمولا در فضاهای طولانی مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل جلوگیری از خستگی افراد در هنگام عبور از آن ها، از پاگرد در مسیر استفاده می شود. در صورتی که در ساختمان محدودیت طولی وجود نداشته باشد می توان این گونه پله را اجرا کرد. در صورتی که ارتفاع طبقه بیش از ۲٫۷۵ متر باشد باید یک پاگرد در وسط در نظر گرفت

پله
پلان یک طرفه بدون پاگرد وسط
پله مستقیم یک طرفه با پاگرد

۲-پله دو طرفه با پاگرد وسط و دو بازو:

این نوع پله را می توان یکی از معمول ترین انواع راه پله به شمار آورد که در اکثر ساختمان ها مشاهده می گردد. در این نوع راه پله بعد از یک ردیف پله، پاگردی برای استراحت افراد، قرار داده شده و سپس ردیف بعدی شروع می شود. این پله به خاطر دو قسمتی بودن طول زیادی را اشغال نمی کند و پاگرد وسط باعث استراحت شخص استفاده کننده می شود.

پله دو طرفه با پاگرد وسط و دو بازو
  • پله دو طرفه با پاگرد وسط و سه بازو:

شامل دو ردیف پله به عرض کم و یک ردیف پله با عرض بیشتر است و در مکان هایی که تردد در آن ها زیاد است، به کار می رود مانند دانشگاه ها و ادارات و … همچنان که در شکل دیده می شود یک ردیف پله با عرض بیش تر و دو ردیف پله با عرض کمتر در طرفین به بالا ادامه پیدا می کند.

پله دو طرفه با پاگرد وسط و سه بازو

۳-پله سه طرفه با دو پاگرد و سه بازو

این پله ها در ساختمان هایی که ارتفاع بین طبقات، بلند و فضای پله، کم است، استفاده می شود. هرگاه ارتفاع طبقه یا طول راه پله کم باشد از فضای بین این پله ها می توان برای تعبیه آسانسور استفاده نمود.

پله سه طرفه با دو پاگرد و سه بازو

۴-پله چهار طرفه :

اگر برای اجرای پله محدودیت طولی داشته باشیم و امکان ساختن پله دو طرفه وجود نداشته باشد؛ از پله ی چهارطرفه استفاده می‌نمائیم. این پله از چهار ردیف پله تشکیل شده که بین هر دو ردیف پله پاگرد وجود دارد و چرخش در پاگردها ۹۰ درجه می باشد. در پله ی چهارطرفه، عرض زمین مورد نیاز برای اجرای آن بیشتر از عرض پله دو طرفه خواهد بود.

تفاوت این نوع پله ها با نوع سه طرفه، در یک بازوی اضافه در آن ها می باشد.  همچنین این پله زیباتر و راحت تر از پله های سه طرفه می باشد.

پله چهار طرفه

پله های غیر مستقیم (پله های مدور)

این نوع پله ها پیچ و خم داشته و برای ساختمان هایی که دارای فضای کافی می باشند، گزینه خوبی است.

در پله های مدور، پله ها نسبت به ردیف پله، تمام و با تعدادی از کف پله ها مستطیل شکل نیستند؛ یعنی اینکه در یک پله (تک پله) دو کف با اندازه های مختلف وجود دارند که اصطلاحاً به این پله ها «تغییر شکل یافته و یا باریک شونده» می گویند.

* پله‌ی پیچ

این تیپ پله ها به علت سطح اشغال کم، به فراوانی مورد استفاده قرار می گیرند. در این پله ها همان طور که از نام آن پیداست هیچ کدام از کف های پله ها مستطیل شکل نبوده و تغیر شکل یافته اند. کف های پله‌ی پیچ به دور یک ستون که در مرکز پله قرار دارد پیچیده و بالا می رود. پله‌ی پیچ می تواند به صورت پیش ساخته فلزی تهیه شده و در محل پیش بینی شده نصب گردد.

* پله پیچ تزیینی

این نوع پله ها بسته به نوع سلیقه در ساختمان های بزرگ اجرا می شود. این پله فضای نسبتاً زیادی را اشغال نموده و از پله های بسیار زیبا می باشد. پله ی پیچ تزیینی دارای چشم پله بوده و ممکن است از فلز، چوب، بتن و سنگ ساخته شود.

* پله‌ی بیضی

این پله ها در ساختمان های معمولی متداول نبوده و به ندرت در ساختمان های بزرگ و مجلل ساخته می شود. این پله از زیبائی بالائی برخوردار بوده و جنبه تزیینی دارد.

طراحی و اجرای پله ی بیضی به تخصص و تجربه نیاز دارد.

این پله از زیبائی بالائی برخوردار بوده و جنبه تزیینی دارد

* پله‌ی فرار

از پله‌ی فرار در مواقع اضطراری مثل آتش سوزی استفاده می شود. در هنگام آتش سوزی ممکن است نتوان از پله های داخل ساختمان استفاده نمود. همچنین به علت قطع برق نتوان از آسانسور استفاده کرد، ضمن آنکه آسانسور ظرفیت آن محدود و نیز برای رسیدن به آن وقت به هدر می رود.

بنابراین با اجرای اصولی و فنی پله‌ی فرار می توان در مواقع بروز خطر با خیال راحت و ایمنی بیشتر از محل حادثه خارج گردید.

در مورد مصالح مورد مصرف در ساخت پله‌ی فرار باید توجه داشت که این مصالح غیر قابل اشتغال و با دوام باشد. بهترین نوع پله فرار از جنس بتن آرمه می باشد چون پوشش بتن روی میلگردها مقاومت خوبی در مقابل آتش سوزی دارد و دیگر آنکه در صورت ساختن آن در بیرون از ساختمان در مقابل عوامل جوی پایدار می باشد.

از پله‌ی فرار در مواقع اضطراری مثل آتش سوزی استفاده می شود

اگر پله ی فرار فلزی و در بیرون از ساختمان اجرا شود می بایست در مقابل خوردگی و زنگ زدگی حفاظت شود.

نکته : بر طبق آئین نامه ساختمان، ساختمانهائی که در ۶ طبقه و بیشتر (غير از زیر زمین) ساخته می شوند به غیر از پله ی اصلی، می بایست پله‌ی دیگری به عنوان پله ی فرار در قسمت باز ساختمان (ترجیحا بیرون ساختمان) داشته باشند.

پله های پیچ علیرغم آنکه سطح کمی را اشغال می کند به عنوان پله های فرار مناسب نیستند و حتی الامکان می بایست از اجرای آن ها خودداری گردد.

بهترین نوع پله ی فرار، پله ی دوطرفه (با دو بازو و پاگرد وسط) می باشد چون رابطه طبقات با این و پله بهتر و امکان سقوط افراد (به خاطر استرس و فرار سریع) کمتر می باشد.

درباره‌ی مدیریت

حتما ببینید

آنچه در مورد شوفاژ و انواع آن باید بدانیم

شوفاژ چیست؟ شوفاژ معمولا به سه وسیله ی رادیاتور , پکیج و موتورخانه اطلاق میشود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.