خانه / اجرا / بندکشی دیوار آجری به همراه نکات آن
بندکشی دیوار آجری

بندکشی دیوار آجری به همراه نکات آن

بندکشی دیوار آجری

بندکشی دیوار آجری یکی از راه حل هایی است که علاوه بر ترمیم دیوارهای آسیب دیده می تواند تا حد زیادی مقاوت دیوار را بالا ببرد و جلوه ی تازه ای به دیوار منزلتان ببخشد.

در ساختمانها برای روکارهای آجری ، بند عاملی می باشد که برای جلوگیری از خالی شدن ملات آجرها ، زیبایی ساختمان و تا حدی محکم شدن آجرها به کار می رود . روکارهای آجری را بند کشی و جلوی ملات های داخلی که برای چسبندگی آجرها به کار رفته می گیرند . در ضمن تتمه درز ملات ها که در اثر به کار بردن شمشه ملات خالی مانده پر می شود و یک استحکام ثانوی به آجرها می دهد .

مهندسان ساختمانی معتقد هستند که آب و هوا نقش بسیار مؤثری در فرسوده کردن بیشتر نمای دیوارها دارند، پس انتخاب دیوار آجری برای فضاهای مرطوب اصلا مناسب نیست. اگر علت فرسودگی بندهای آجرها گذشت زمان، بارش‌ باران و گرد و غبار باشد، شما می‌توانید آنها را ترمیم کنید و ظاهری تمیز و آراسته را جایگزین ظاهری فرسوده و از بین رفته کنید.

وسایل مورد نیاز برای بندکشی دیوار آجری

  • ابزار بندکشی
  • قلمو کوچک
  • برس تمیزکننده

جداسازی فواصل آسیب دیده برای بندکشی دیوار آجری

اگر تکه‌های سرسخت تری داشتید، با استفاده از یک چکش ۲ کیلویی و قلم زن آن تکه‌ها را جدا کنید.

در آخر با یک برس تمیزکننده گرد و غبار حاصل ضربه‌ها را پاک کنید.

 

خیساندن مواد بین آجرها برای بندکشی دیوار آجری

با استفاده از یک آب‌پاش، آب را روی بندهای مورد نظر اسپری کنید. این کار به بهتر چسبیدن ماله‌های جدید کمک بسزایی می‌کند

با استفاده از ابزار ماله کشی و بند کشی، مواد مورد نظر (ماسه و آب) را روی بندهای ترمیمی به صورت عمودی بکشید و این کار را تا انتهای بند ادامه دهید.

در انتها با استفاده از یک قلم مو خشک، اضافات مواد را از روی بندها پاک کنید و اجازه دهید کاملاً خشک شوند.

نقش بندکشی :

بندکشی باید مانع ورود آب و نفوذ رطوبت به قشرهای داخلی دیوارها و سایر قطعات ساختمان شود . از این رو ملات بندکشی باید ریزدانه و پرمایه باشد تا مانع ایجاد خاصیت جاذبه مویی شود .

بندکشی به عنوان کار نهایی باید جذابیت منظر را کامل به اتمام برساند . عرض بند آجرها را می توان براساس طرح انتخابی ۸ تا ۲۰ میلیمتر در نظر گرفت که باید قبلا محل اجرای آن با برس تمیز شود و پیش از شروع کار مرطوب و آب پاشی شود . حداقل عیار سیمان بند کشی شامل ۴۰۰ کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب می باشد . قطر سنگدانه نباید از ۱ میلیمتر بیشتر باشد .

شکل دادن به بندها

شکل بندکشی درزها باید به گونه ای باشد که به راحتی آب های سطحی را دفع کند ، رطوبت را خارج سازد و عمل زهکشی طبیعی را انجام دهد .

ضخامت بندها باید از یک سانتیمتر بیشتر باشد . شیب منحنی بندهای گود یا برجسته ، باید چنان باشد که آب به مدت طولانی در آن باقی نماند .

در مورد بندهای برجسته باید مراقبت به عمل آید تا در قسمت فوقانی آن شیار طولی برای نفوذ آب ایجاد نشود. زیرا توقف آب در این شیارها به علت خاصیت جاذبه مویی موجب نفوذ رطوبت خواهد شد .

بهترین شکل بند کشی نوع توپر با انحنای داخلی اندک می باشد . هنگامی که هنوز ملات خمیری است باید به وسیله ابزار بند کشی آن را داخل درز ، فشرده و جابه جا ساخت ، به طوری که تماس کامل با جدار حاصل شود

 

انواع بندکشی

بندکشی دیوارها عموما به دو صورت انجام می گیرد :

بند کشی با کمچه یا ماله و بند کشی با ابزار ،

در بند کشی با کمچه ، ملات اضافی بند به سادگی توسط کمچه خارج می شود و بند با نوک کمچه پرداخت می شود .

در بند کشی با ابزار وسیله خاصی غیر از کمچه مورد استفاده قرار می گیرد که وسط آن ملات فشرده شده و شکل خاصی به خود می گیرد .

بند توگود و بند V شکل

عموما کوچکند و توسط ابزار بند کشی فلزی ایجاد می شوند این نوع بندها در برابر نفوذ باران بسیار مقاومند و برای مناطقی که باران یا باد شدید دارند توصیه می شوند

بند شیبدار یا مایل

این نوع بند در هنگام چیدن آجر توسط ماله یا کمچه ایجاد می شود و اجرای ان نیازمند دقت بیشتری است . به هر حال از بهترین نوع درزهای بند کشی شده با کمچه به شمار می رود چرا که در زمان اجرا متراکم می شود و آب به راحتی از آن خارج می شود .

بند توشیب

این نوع بند در دیوارهای معمولی کاربرد دارد . معمولا ایجاد و بند کشی آن برای بنایی که در دوطرف داخلی دیوار کار میکند راحت تر است .بند توشیب کم و بیش متراکم می شود ولی بند به گونه ای است که آب از لبه بالایی آجر خارج نمی شود و از این رو این نوع بند در برابر آب عایق نیست .

بند گونیا

این نوع بند حین اجرای دیوار و در زمانی که ملات هنوز تازه و نرم است با استفاده از ابزاری با لبه مربعی شکل اجرا می شود . علی رغم تراکم نسبی بند آب بندی آن میسر نیست و برای مناطقی که در آنها باران و باد شدید است و احتمال یخ زدگی وجود دارد توصیه نمی شود . این بند بر روی دیوار سایه ایجاد می کند و تا حدی نمای کلی دیوار را تیره تر جلوه می دهد

ملات های رنگی را می توان با موفقیت برای جلوه بیشتر دیوارها به کار برد . استفاده از آنها به دو صورت انجام می گیرد در روش اول تمام ملات به کار برده شده از نوع رنگی است و در روش دوم درزها با ملات رنگی و با ابزارهای مخصوص بندکشی می شوند در این روش تمامی دیوار با بند گونیا به عمق ۲٫۵ سانتی متر اجرا می شود و سپس درزها به دقت با ملات رنگی پر می شوند .

شوره آجر در بندکشی

در اغلب موارد پس از اجرای آجرنما روی آجر شوره می زند که به خاطر املاح موجود در ملات دوغاب و بخشی هم برای آجر می باشد که پس از مدتی از بین می رود . ولی می شود که پس از خشک شدن نما آن را با گونی پاک کرد و حتی می شود که بر روی کل آجر پلاک رزین زد.

شوره در دیوار آجر

سرعت بند کشی

به قسمت از سطح نما که قرار است بند کشی شود بستگی دارد . قبل از گرفتن ملات بند کشی در رج های اولیه باید عمل بند کشی در رج های نهایی خاتمه یافته و برای عمل آوردن آماده گردد . به خصوص در هوای گرم و زیر تابش مستقیم آفتاب مرطوب گه داشتن بندها الزامی است .

سرعت گرفتن بتن با تقلیل درجه حرارت محیط کاهش می یابد لذا هنگام بندکشی در هوای سرد سرعت بند کشی باید چنان باشد که فرصت کافی برای گرفتن بتن قبل از شروع یخبندان وجود داشته باشد .

نظافت بعد از بندکشی

قبل از اینکه ملات کاملا سفت شود باید به وسیله برس نرم یا کهنه خیس و قاشقک های مخصوص ملات های زاید را برداشته و نما سازی پاکیزه شود . ضخامت بندها نیز باید یکسان باقی بماند .

برس یا کهنه خیس

عمل آوردن و مراقبت از بندکشی هنگام گیرش

با توجه به شرایط اقلیمی آب پاشی بندها باید ۳ تا ۴ بار در روز به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز صورت پذیرد

نکاتی در مورد بندکشی دیوار آجری

  • قبل از نصب آجرها محل اتصال آجر بر روی دیوار باید مرطوب شود
  • حداقل و حداکثر ملات خور پشت آجر باید بین ۲ تا ۴سانتی متر باشد
  • بهترین دما جهت نصب بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتیگراد است و هرگز در زمان یخبندان نباید عملیات نماکاری انجام شود
  • ماسه و آبی که مورد استفاده در ملات ها می باشد باید عاری از هرگونه مواد آلی باشد
  • مناسب ترین زمان جهت بندکشی حداقل چند هفته بعد از نصب آجرها می باشد
  • قبل از بندکشی محدوده مورد نظر باید مرطوب شود
  • بهترین زمان برای استفاده از ملات آماده شده جهت بندکشی حداکثر ۲٫۵ ساعت می باشد
  • به منظور همگن شدن ملات مناسب برای بندکشی حداقل چند دقیقه باید آن را ورز دهید
  • هنگام بندکشی باید ملات را روی قلم بندکشی قرارداد و سپس آن را بین شیار دو آجر فرو برد
  • هرگز نباید از دستمال مرطوب به منظور تمیز نمودن اضافات ملات بین شیار استفاده نمود
  • بهترین گزینه به کاربردن برس ، پس از گذشت ۲ ساعت است
  • چنانچه از رزین به منظور ضد آب نمودن آجر استفاده شود باید سازه مورد نظر کاملا حشک باشد

 

درباره‌ی مدیریت

حتما ببینید

آنچه در مورد شوفاژ و انواع آن باید بدانیم

شوفاژ چیست؟ شوفاژ معمولا به سه وسیله ی رادیاتور , پکیج و موتورخانه اطلاق میشود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.