خانه / اجرا / درباره سرمایش از کف بیشتر بدانیم
تاسیساتی که به منظور تامین سیستم سرمایش از کف در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند

درباره سرمایش از کف بیشتر بدانیم

سیستم سرمایش از کف

تاسیساتی که به منظور تامین سیستم سرمایش از کف در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند راحتی و آسایش را برای ساکنین در فصول گرم سال فراهم می کنند.

  • هدف استفاده از این تجهیزات و تاسیسات ایجاد محیطی امن با دمایی مطلوب و با کیفیت است به نحوی که افراد در آن احساس راحتی کنند.

کیفیت هوایی که توسط تاسیسات سرمایشی از کف ایجاد می شود قابل پذیرش است و عملکرد آن ها بر اساس مکانیک سیالات صورت می گیرد.

این سیستم ها قابل نصب و راه اندازی در انواع ساختمان ها از جمله ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و … هستند و هوایی متعادل به ارمغان می آورند.

این سیستم ها سیال را در مکانی خارج از ساختمان سرد کرده و آن را به قسمت های مختلف ساختمان هدایت می کنند.

تجهیزاتی که منجر به سرد شدن آب می گردند در زیرزمین، موتورخانه و یا پشت بام نصب می شوند.

در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی و ورود سیستم های سرمایش از کف به بازار هزینه های انرژی تا حد زیادی و در حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.

  • سیستم سرمایش از کف جزء جدیدترین و راحت ترین سیستم سرمایشی است که امروزه در ساختمان ها نصب می شود و مزایای منحصر بفردی در پی دارد.

سیستم‌های سرمایشی زیادی به منظور خنک سازی فضای ساختمان‌ها وجود دارد که همه آ‌ن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. یکی از جالب‌ترین این روش‌ها، سرمایش از کف است که تا حدود زیادی با گرمایش از کف شباهت دارد. سرمایش از کف عملکرد خاص خود را دارد و استفاده از این سیستم سرمایشی یک سری مزایا و معایبی می‌تواند به همراه داشته باشد

سیستم سرمایش از کف

سیستم سرمایش از کف چیست؟

سیستم سرمایش از کف، شباهت بسیار زیادی به سیستم گرمایش از کف نوع رطوبتی دارد. در سیستم‌های سرمایش از کف، ماده خنک کننده که عمدتاً آب است از طریق تجهیزات مربوطه که در خارج از ساختمان و در فضای باز قرا گرفته است، از طریق مجاری و لوله‌هایی به کف ساختمان و فضای مورد نظر هدایت می‌شود. به عبارتی انرژی سرمایشی از طریق تماس و تشعشع جذب هوا و بدن افراد می‌شود.

سیستم سرمایش از کف چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد سیستم‌های سرمایش از کف نیز به این گونه است که آب به عنوان مایع خنک کننده به طور دائم در حال گردش است. آب با عبور از کف ساختمان گرم می‌شود و وقتی که دمای اتاق به یک مقدار مشخص از پیش تعیین شده برسد، ترموستات‌های تعبیه شده باعث به جریان افتادن دوباره آب می‌شوند و با وارد شدن به چیلر و خنک شدن، مجدداً وارد این سیستم می‌شوند. دمای این آب عمدتاً چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است و به این ترتیب می‌تواند در خنک سازی فضا به صورت یکسان کارایی بسیار خوبی داشته باشد.

 

ویژگی های سیستم سرمایش ازکف

یک سیستم سرمایشی جدید که در ساختمان های مدرن امروزی مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم سرمایش از کف است. این سیستم از طریق لوله های آب سردی که در کف ساختمان نصب شده اند منجر به خنک شدن فضا می شوند.

استفاده از سیستم های سرمایش از کف در ساختمان از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه است و هزینه مصرف انرژی را پایین می آورد. طراحی این سیستم همانند سیستم گرمایش از کف است اما بر اساس محاسبات متفاوت صورت می گیرد.

  • مهم ترین نکته ای که در نصب و راه اندازی این سیستم ها حائز اهمیت می باشد عایق کاری دیوارها و پنجره هاست، زیرا عایق مانع از انتقال هوای سرد به بیرون ساختمان و مانع از ورود هوای گرم به داخل آن می شود.

ویژگی های سیستم سرمایش از کف

چرا باید از این سیستم سرمایشی استفاده کنیم؟

سیستم‌های سرمایشی هر نوعی که باشند مسلماً نقاط قوت خود را خواهند داشت و این موضوع در مورد سرمایش از کف نیز صادق است.

مهم‌ترین مزایا استفاده از سیستم سرمایش از کف

  • ۱- از نظر طراحی هیچ گونه تداخلی در معماری و طراحی داخلی خانه نخواهد داشت و به غیر از یک ترموستات و درجه تنظیم، هیچ وسیله اضافه دیگری از این سیستم در داخل ساختمان قرار نخواهد گرفت.
  • ۲- این سیستم‌ها بر خلاف تقریباً همه سیستم‌های سرمایشی دیگر هیچ گونه جریان بادی را تولید نمی‌کنند و از این رو می‌تواند برای کسانی که به جریان باد حساسیت یا بیماری‌هایی همچون سینوزیت مزمن دارند، گزینه بسیار مناسبی باشد.
  • ۳– سیستم‌های سرمایش از کف با توجه به کارایی بالایی که دارند و همچنین اینکه استفاده از تجهیزات جانبی الکتریکی مانند فن و کویل در آن‌ها به حداقل رسیده است، ماندگاری و طول عمر خوبی دارند و از این لحاظ هم برتری قابل توجهی نسبت به کولر‌های آبی و گازی دارند.
  • ۴– با استفاده از این سیستم سرمایشی دیگر نیاز نیست که به فکر استفاده از یکی سیستم گرمایشی دیگر در فصل زمستان باشید. برخی از مدل‌های جدید این سیستم‌ها امکان استفاده از هر دو سیستم سرمایشی و گرمایشی را برای کاربران فراهم کرده است.
  • ۵– از دیگر مزایا بالقوه این سیستم‌ها میزان صدای تولید شده بسیار کم آن است که در واقع تقریباً هیچ صدایی تولید نخواهد کرد و از این رو از آلودگی‌های صوتی در مجتمع‌های آپارتمانی بسیار کاهش خواهد داد.
  • ۶خنک کنندگی یکنواخت فضای مورد نظر از دیگر نقاط قوت این سیستم است که کمتر به آن توجه می‌شود. در واقع سیستم‌هایی که با پرتاب باد کار می‌کنند، همیشه در یکنواخت کردن دمای اتاق مشکل دارند و این مشکل در این سیستم سرمایشی به طور کامل رفع شده است.
  • ۷– اجرای سیستم‌های سرمایش از کف بر خلاف دیگر انواع سیستم‌های سرمایشی هیچ گونه محدودیتی از نظر مساحت و شکل فضای مورد نظر ندارد. در واقع این سیستم را می‌توانید در کوچک‌ترین بخش خانه و ساختمان به کار ببرید. از طرفی هم شبکه لوله کشی این سیستم را می‌توانید به راحتی با هندسه کف ساختمان تطبیق دهید
  • ۸به دلیل عدم جریان باد در این نوع سیستم، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا پراکنده نمی شوند.

معایب استفاده از سیستم سرمایش از کف

علی‌رغم تمامی مزایایی که در بالا در مورد این نوع از سیستم‌های سرمایشی عنوان شد، استفاده از آن‌ها چندان هم بی مشکل و عیب نخواهد بود.

موارد زیر اصلی‌ترین نقاط ضعف مطرح شده در رابطه با این سیستم سرمایشی هستند.

  • شاید مهم‌ترین نقطه ضعف آن برگرفته از مهم‌ترین ویژگی آن یعنی خنک سازی محیط از طریق تشعشع باشد. با توجه به عدم وجود جریان باد در فضا دیگر خبری از جریان یافتن هوای تازه و تصفیه شده نخواهد بود که این موضوع می‌تواند برای محیط‌های شلوغ واقعاً مشکل بزرگی باشد.
  • از طرفی هم تعمیرات مربوط به تجهیزات قرار گرفته در فضای روباز هیچ‌وقت دردسر ساز نخواهد شد اما اگر خدایی نکرده سیستم لوله کشی دچار هر گونه نقص یا مشکلی شود، برای رفع آن باید به طراحی داخلی خانه دست زد و متعاقباً هزینه زیادی هم متحمل خواهید شد.
  • از دیگر معایب این سیستم سرمایشی می‌تواند تماس مستقیم با سطح سرد شده یا همان کف ساختمان باشد. بسیاری از افراد به دلیل بیماری‌های مزمن مانند آرتروز قادر نخواهند بود که با سطوح سرد تماس داشته باشند. از این رو برای این دسته از افراد اصلاً گزینه مناسبی نخواهد بود.
  • هزینه و زمان مورد نیاز برای اجرای سیستم‌های سرمایش از کف در شروع کار در مقایسه با دیگر سیستم‌های سرمایش بالاتر است.

 

  • نکته آخر اینکه استفاده از این سیستم سرمایشی در فضاهای کاملاً عایق شده آن کارایی لازم را خواهد داشت و عدم عایق بندی مناسب ساختمان به شدت از بهره‌وری این سیستم می‌کاهد.

سیستم سرمایش از کف خوب است یا بد؟

برای اینکه بتوان به این پرسش پاسخ داد باید شرایط زیادی را در نظر گرفت. سن و شرایط جسمانی افرادی که تحت تاثیر این سیستم قرار می‌گیرند، بودجه‌ای که در اختیار دارید و تعداد کاربرانی که در آن واحد در یک فضای مشخص قرار می‌گیرند از جمله فاکتورهایی هستند که بر خوب یا بد بودن این سیستم تاثیر می‌گذارد. قبل از تصمیم به استفاده از این سیستم سرمایشی حتماً تمامی شرایط خود و تمامی افراد را مد نظر قرار دهید.

نحوه عملکرد سیستم سرمایش از کف

نحوه عملکرد این سیستم بدین گونه است که آب توسط چیلری که بر روی پشت بام قرار گرفته سرد شده و وارد لوله های نصب شده در کف ساختمان می شود. دمای این آب بین ۵ الی ۱۰ درجه است. این سیستم برخلاف سایر سیستم های سرمایشی باد سرد مستقیم در فضا منتشر نمی کند و منجر به سرماخوردگی و حساسیت نخواهد شد.

سیستم هایی نظیر کولر و اسپلیت باد سرد را به طور مستقیم وارد فضا می کنند و همیشه فضای جلوی آن ها خنک تر از بقیه قسمت های اتاق است اما سیستم های سرمایش از کف فضا را به طور یکنواخت خنک می کنند و تفاوت دما در بخش های مختلف ساختمان احساس نمی شود.

نحوه عملکرد سیستم سرمایش از کف

نگاه اقتصادی به سیستم سرمایش از کف

سیستم های سرمایش از کف به لحاظ اقتصادی دارای هزینه های اولیه بالاتری نسبت به سایر سیستم های سرمایشی متداول می باشند. اما اگر در بلند مدت به عملکرد این سیستم ها نگاهی بیاندازید، این سرمایه هزینه شده به سرعت در قالب کاهش هزینه های مصرف انرژی به جیب شما برمی گردد و به لحاظ اقتصادی برای کشور نیز بسیار مفید می باشد.

کلام آخر

سیستم سرمایش از کف از جمله سیستم های با کارایی بالا محسوب می شود و همانطور که در بالا گفتیم، از مزایا و معایب بسیاری برخوردار است. در این سیستم از یک شبکه لوله کشی شده در زیر کف استفاده شده که سبب برقراری جریان آب خنک می شود.

 

 

 

درباره‌ی مدیریت

حتما ببینید

آنچه در مورد شوفاژ و انواع آن باید بدانیم

شوفاژ چیست؟ شوفاژ معمولا به سه وسیله ی رادیاتور , پکیج و موتورخانه اطلاق میشود …

یک نظر

  1. سلام خسته نباشید منزل مسکونی من بامتراژ ۱۳۰ متر مربع یک طبقه و مجهز به سیستم گرمایش از کف میباشد لطفا در صورت امکان هزینه تجهیز منزل به سرمایش از کف را محاسبه و اعلام فرمایید سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.